روز جهانی سالمندان

روز جهانی سالمندان، فرصتی برای توجه به ذخایر معنوی جامعه

«کرونا، فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان»

هفته سالمند امسال با رویکرد گرامیداشت تکریم و منزلت سالمندان برگزار می گردد. سازمان ملل در سال ۱۹۸۲ شورای جهانی سالمندی را تشکیل داد و در همان سال طرحی را برای تعیین یک روز جهانی برای سالمندان ارائه داد تا اینکه در سال ۱۹۹۰ این شورا اول اکتبر را روز جهانی سالمندان تعیین کرد.  به همین همه ساله درایران هفته ای تحت عنوان هفته ملی سالمند تعیین و برنامه های متنوعی به همین مناسبت برگزار می گردد. هر ساله از طرف سازمان جهانی شعاری برای این روز در نظر گرفته می‌شود که با توجه به شیوع کرونا در جهان شعار فوق برای امسال در نظر گرفته شده است.

پیری و سالخوردگی امری اجتناب ناپذیر و غیرقابل برگشت است که به طور طبیعی، دست کم یک چهارم از دوران زندگی بشر را تشکیل داده و هر فرد باید بتواند از این دوران نهایت استفاده را برده و از زندگی خود لذت ببرد.

امروزه حدود 600 میلیون نفر سالمند (60 سال و بالاتر) در جهان وجود دارد که 60% از این جمعیت در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند. در 50 سال آینده جمعیت سالمندان به 2 بیلیون نفر در جهان خواهد رسید. این گذار جمعیتی (سالخوردگی جمعیت) در کشورهای توسعه یافته در طی 100 سال اتفاق افتاده است لیکن بدلایل متعدد این تغییرات در کشورهای در حال توسعه در عرض 25 سال اتفاق خواهد افتاد.

در حال حاضر بر اساس سرشماری نفوس ومسکن، حدود 10% جمعیت کشورمان را سالمندان تشکیل می دهند که بر اساس پیش بینی ها تا سال 2050 به 21.7 درصد خواهد رسید

سلامت سالمندان یکی از مسائل و مشکلات بهداشتی در اکثر جوامع است و مقابله با این مشکلات نیازمند سیاست گذاری و برنامه ریزی های دقیق و صحیح می باشد و مسلما اکثر کشور های در حال توسعه ای که برنامه فراگیری در این زمینه ندارند با مشکلات زیادی مواجه هستند. سالمندی مساوی با بیماری یا درد نیست و می‌توان از جوانی و میانسالی برای دوره سالمندی سالم، برنامه‌ریزی کرد. وضعیت سالمندان کشور متأثر از عوامل اجتماعی اقتصادی و بهداشتی متعددی است و نیازمند توجهات همه جانبه است. سالخوردگی جمعیت را باید یک موفقیت بهداشتی و وجود سالمندان را نعمتی از نعمات بیشمار پروردگار محسوب کرد.

سالمندان ذخایر با ارزشی هستند که باید اقدامات لازم برای برخورداری بهینه از خردمندی و کاردانی آنان در خانواده و جامعه به عمل آید. در این راستا و به منظور پاسداشت مقام این شهروندان ارشد، اول اکتبر(نهم مهر ماه) هر سال با عنوان روز جهانی سالمند نامگذاری شده است . 

با همه گیری ویروس کرونا در جهان و خطرات ناشی از آن برای سالمندان، آگاهی رسانی درباره آسیب های جسمی و روانی مترتب آن باید سرلوحه سیاستگذاری های کلان کشور قرار گیرد. در صورت عدم توجه به این امر، خلاء سالمندی در کشور اتفاق می افتد که یکی از آفات جمعیتی شناخته شده در جهان استو

سیواپ بعنوان اولین پلتفرم مراقبت از سالمندان با استفاده از فناوریهای نوین، بر خود لازم می داند، تمامی منابع خود را برای آگاهی بخشی در این خصوص به کار بندد تا سرمایه های معنوی جامعه را حفظ نمایدو شما می توانید ما را در اینستاگرام به نشانی www.instagram.com/mysaveapp دنبال نمائید تا محتوای غنی و ارزشمند تولیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

امیدواریم تلاشهای شبانه روزی تیم سیواپ، گوشه کوچکی از مشکلات این عزیزان و خانواده محترمشان را برطرف نماید.

نویسنده

Admin

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *