جدی ترین خطری که فرد سالمند را تهدید می‌کند در انزوا قرار گرفتن او از سوی اطرافیان است. در این حالت شخص امکان ارتباط صمیمی و نزدیک با دیگران را از دست می‌دهد. تنهایی موجب می‌گردد فرد سالمند به تدریج دچار مشکلات روانی شود، لذا درک احساسات و انتظارات سالمندان از اطرافیان و تصحیح ارتباط افراد خانواده با آنها در فرایند بهداشت روانی آنها بسیار مهم است.

سالمندان به اندازه‌ای که دیگران به آنها  به عنوان پیر و از کار افتاده نگاه می‌کنند خود را ضعیف و نا توان احساس نمی‌کنند. چنانکه در یک خانواده گرم و مهربان اغلب سالمندان بسیار راحت ، آرام، مقاوم و با نشاط روزگار می‌گذرانند در نتیجه این افراد حوصله نگهداری نوه‌ها را با همه شیطنت هایشان دارند . 

سالمندان به دلیل بازنشستگی و دوری از فرزندان، نیاز به ارتباط و توجه عاطفی بیشتری را در خود احساس می‌کنند که این نیاز باید  مورد توجه قرار گیرد و ارضا شود.
 

برنامه ریزی صحیح  و استفاده  از وجود سالمندان و تجربیات آنها، هم  تنهایی آنان را برطرف می کند  و احساس هرز و پوچ بودن را در آنها از بین می برد و هم منبعی مفید  و ارزشمند از معلومات و تجربیات را در اختیار جوانان نسل بعد قرار می‌دهد. 

زن یا  مردی که خود را زمانی صاحب قدرت  و نفوذ می‌دانست به یکباره خود را تنها و بدون قدرت می‌یابد  و این ناراحتی گاهی به حوادثی نامناسب می‌انجامد  و موجب ناراحتی روانی سالمند می‌گردد .

معایب خانه سالمندان

سالمندانی که به دلیل وضعیت جسمی خود دچار افسردگی شده اند با رفتن به این مراکز ممکن تا حد زیادی امید به زندگی خود را از دست بدهند. زندگی در خانه‌ی سالمندان یکنواخت و عادی بوده و این موضوع سبب می‌شود روحیه‌ی سالمند بیش از پیش دچار اختلال شود. دلتنگی و دوری از فرزند برای والدین اصلا راحت نیست. از این رو بسیار مهم است که به سالمندانی که در این مراکز نگهداری می‌شوند مرتب سر بزنید تا سالمند کمتر احساس دلتنی و نا امیدی کند. سالمندانی که امید به خارج شدن از خانه‌ی سالمندان را دارند با دیدن فرزندان امیدی دوباره گرفته و با روحیه ای بهتر با بیماری ها مبارزه می کنند.

استخدام نگهدار سالمند

می‌توانید برای نگهداری سالمند در خانه حال اگر وضعیت جسمی سالمند شما آنقدر نامساعد نیست که نتوانید از او در منزل نگهداری کنید و فقط نیاز سالمند شما به یک مراقب می‌باشد که در امور کارهای روزمره به سالمند خدمات رسانی کند، می‌توانید برای سالمند خود پرستار بگیرید. پرستاری که از توانایی جسمی بالایی برای رسیدگی به سالمند برخوردار بوده و بخوبی به بیماری‌های دوران سالمندی آشنا است، گزینه‌ی خوبی برای انتخاب می‌باشد.

در صورتی که نگهداری از سالمند را در منزل انجام می‌دهید، به نکات زیر در منزل خود توجه داشته باشید:

  1. از آسانسور به جای پله استفاده کنید
  2. از کاشی مناسب برای سرویس بهداشتی استفاده شود
  3. از توالت فرنگی در منزل سالمند استفاده شود
  4. در اتاق خواب سالمند نور کافی باشد
  5. دستگیره های کافی در منزل سالمند باشد
  6. آپارتمان برای سالمندان بهتر است

توصیه‌های دیگر برای رسیدگی به سالمندان:

  1. ورزش‌های سبک همانند پیاده‌روی در پارک‌ها و قدم زدن در جلوی نور خورشید به سلامت روحی‌شان کمک می‌کند
  2. اگر مصرف دارو دارند باید با مدیریت و کنترل از جانب پرستاران و فرزندان انجام شود
  3. چکاب کلی سالمندان به صورت دوره‌ای تحت نظر پزشک باید انجام شود
  4. یک سری فعالیت‌های سرگرم‌کننده در سرای سالمندان داشته باشند مانند باغبانی کردن، کارهای گروهی و دسته‌جمعی که بسیار در روحیه آنها تأثیر می‌گذارد و باعث شادابی روح و روان آنها می‌شود
  5. سفرهای کوتاه یک‌روزه که خیلی موجب شادی آن‌ها می‌شوند

اشتباهات رایج در نگهداری از سالمند:

  1. در انجام امور سالمندان افراط نکنید
  2. با سالمندان مثل کودکان رفتار نکنید
  3. بخودتان در هنگام نگهداری از سالمند اهمیت بدهید

برخی معایب خانه سالمندان:

  1. زندگی یکنواخت
  2. دوری از خانواده و فرزندان
  3. وحشت ناشی از تنهایی و مرگ و دلتنگی‌های مربوط به آن

با توجه به موارد ذکر شده، معایب آسایشگاه سالمندان از مزایای آن بیشتر است.

متأسفانه سالمندان هم نسبت به این موضوع دید مثبتی ندارند. عموماً از بودن در آنجا ناگزیر و محیط آن را محیط جبر و اجبار می‌دانند. با اینکه برخی از آنان سالهاست در چنین محیطی زندگی می‌کنند با آن خو نگرفته‌اند و منتظرند تحولی پدید آید و از آنجا بیرون آیند.

مراقب سرمایه‌های زندگی خود باشیم

نویسنده

saveadminapp

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *