تغذیه سالمند

نقش تغذیه در سلامت سالمندان از نگاه دانشمندان علم تغذیه

نشان داده شده است که سوء تغذیه یکی از عوامل اصلی مرتبط با مرگ و میر در افراد مسن است.

DeCastro ( تغییرات وابسته به سن در تأثیرات اجتماعی ، روانشناختی و زمانی بر مصرف مواد غذایی در انسانهای آزاد ، سالم و بالغ.) با دقت تمام تغییر در رفتار خوردن را که با افزایش سن رخ می دهد ، از جمله کاهش میان وعده در وعده های غذایی ، که منجر به بی اشتهایی پیری می شود را تایید میکند .

 رفتارهای غیرطبیعی تغذیه ای مانند محدودیت در رژیم غذایی معمولاً در زنان مسن رخ می دهد ، اما فقط در موارد جزئی منجر به فرایندهای بیماری مانند عود بی اشتهایی عصبی یا بی اشتهایی می شود. عوامل فیزیولوژیکی دخیل در این بی اشتهایی مرتبط با پیری اخیراً در مجلات بررسی شده اند. 

“گرلین” ، هورمونی که غذا را تحریک می کند و هورمون رشد را آزاد می کند ، به عنوان یک هورمون بالقوه مهم در تنظیم رفتار تغذیه در حال ظهور است و در پاسخ به روزه داری از معده آزاد می شود. مطالعات تاکنون در مورد انسانهای مسن نشان داده است که با افزایش سن هیچ تغییری یا کاهش جزئی در مورد این هورمون  وجود ندارد.

همچنین نشان داده شده است كه PYY (هورمون روده) از تغذیه در انسان جلوگیری كرده و در آزمایش ها باعث كاهش وزن در موش ها شده است. با این حال ، تا به امروز بهترین مدرک  برای سیری زودرس که در افراد مسن رخ می دهد بر کولسیستوکینین (هورمون  تنظیم ترشحات معده)  دلالت دارد.

 رویکردهای جدید برای مدیریت کاهش وزن در افراد مسن شامل استفاده از تقویت کننده های چشایی و دادن مکمل های کالری بین وعده های غذایی به جای وعده غذایی است.عرصه ایی که به وضوح در حال ظهور است استفاده از ماده اکسیدان برای تحریک اشتها است.

  در یک آزمایش کنترل شده نشان داده شده است که استات مگسترول ( داروی افزایش اشتها ) باعث افزایش وزن در افراد مسن با سوء تغذیه می شود. با این حال ، مگسترول سطح تستوسترون را در مردان کاهش می دهد.

بنابراین ، در مردان ، هنگامی که از آن استفاده می شود ، باید همزمان به دادن تستوسترون توجه شود. زنان هنگام افزایش مگسترول افزایش وزن بهتری نسبت به مردان دارند.

 قرن ها شناخته شده است که شاهدانه میل به خوردن را ایجاد می کند. اخیراً دارو نابینول ، به عنوان ماده مخدر موجود در دسترس است. استفاده ایده آل آن به احتمال زیاد در صحنه مراقبت تسکینی است ، جایی که نه تنها مصرف غذا را افزایش می دهد ، بلکه باعث کاهش درد و حالت تهوع و بهبود خلق و خو می شود. 

با این وجود نیاز به مطالعات گسترده ایی برای تعیین سودمندی شاهدانه در درمان سوء تغذیه وجود دارد. 

متأسفانه ، توجه کمی به نقش کمبود ویتامین و عناصر کمیاب در اختلال عملکرد افراد مسن می شود. برای مثال، مطمئناً  عناصر ضروری می توانند نقش مهمی در گفتن  هذیان داشته باشند.

اکنون که مخلوط مولتی ها که با نام ویتامین وریدی زرد یا (“کیسه موز”) شناخته میشوند، دوباره به طور گسترده در دسترس است ، باید در مورد استفاده از آن در بیماران مسن بستری در بیمارستان توجه بیشتری به کار برده شود.

بی اختیاری ادرار از دیگر اختلالات نهادینه سالمندان است که تغذیه نادرست از علل آن میباشد. کمبود ویتامین ب12 با ایجاد بی اختیاری همراه است.

همچنین کمبود روی، به خصوص در بیماران دیابتی مسن بسیار شایع است . این بیماری با بی اشتهایی ، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و ترمیم ضعیف زخم همراه است. در مورد روی نیز مطالعات بیشتری در مورد نقش کمبود آن در افراد مسن بیمار  مورد نیاز است.

برای رفع کمبود مواد مورد نیاز بدن ، مکمل ها  هنگامی که همراه با تمرین های مقاومتی و استقامتی  در بزرگسالان مسن تر استفاده شوند ، قدرت بدنی را به صورت یکسان افزایش می دهد .

در حالی که توجه کافی به کمبود تغذیه و کمبود ویتامین و مواد معدنی در سالمندان داده نمی شود ، تحقیقات زیادی در زمینه نقش محدودیت رژیم غذایی به عنوان ابزاری برای افزایش طول عمر انجام می شود.

به طور مثال  از مطالعات اولیه در مورد میمونهای رزوس با رژیم غذایی محدود ،نشان داده شده است که این روش ممکن است مرگ و میر را کاهش دهد. همچنین ، با مطالعه ی طول عمر بابون های اتیوپی آفریقا ، دیده شده است که محدودیت رژیم غذایی واقعاً نشان دهنده پیشگیری از چاقی است ، زیرا در طبیعت، بابون ها  دارای حداقل ذخیره چربی در بدنشان هستند .

 در این حین که به نظر نمی رسد وجود محدودیت در رژیم غذایی از آسیب به سیستم عصبی مرکزی جلوگیری کند ، اما قطعاً باعث کاهش گلیکز ( واكنشی كه در آن مولكولهای ساده قند به پروتئینها یا چربیها متصل شوند.) در پستانداران، به غیر از انسان می شود .

از تحقیقات دریافته شده که برخی از کودکان بد تغذیه در آفریقا دچار سندرم (مقاومت به انسولین) می شوند. در مطالعات آنها به وضوح دیده شده است که محیط زندگی برای ایجاد این سندرم، با ژنوم ( ترتیب خاصی از کروموزوم ها ) در ارتباط است . زیرا همه بابون ها تحت تأثیر قرار نگرفته اند.

به نظر می رسد در مطالعات انسانی در زیست کره 2 ، محدودیت کالری دارای تعدادی اثرات بالقوه مفید است .

نویسنده

mrs.pakzad

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *