شايد کمي عجيب به نظر برسد، اما بيشترين پتانسيل براي بهبود زندگي سالمندان در تکنولوژي هاي ساخته شده براي جوانترها وجود دارد. بعضي حوزه هاي به شدت رو به رشد مانند خانه هاي هوشمند که به نظر ميرسد براي بهبود شرايط زندگي جوانان مناسب باشد، ممکن است حتي تأثير بيشتري بر روي زندگي افراد سالخورده داشته باشد.

صرفنظر از اينکه طول عمر چقدر است، آخرين اوراق دفتر زندگي معمولاً دشوار و غمانگيز است. در بيشتر مناطق دنيا، از سن 80 سالگي يک پنجم افراد دچار نوعي از اختلالات فراموشي و زوال عقل ميشوند، يک چهارم افراد دچار کاهش قدرت بينايي ميشوند و چهارپنجم آنها هم يکي از مشکلات مربوط به کاهش شنوايي را تجربه ميکنند. اغلب افرادي که به 90 سالگي ميرسند دستکم يکي از مشکلات سلامتي را که ناتواني يا معلوليت محسوب ميشود، خواهند داشت و بسياري از اين افراد مشکلات و معلوليت هاي بيشتري را نيز تجربه خواهند کرد. اين در حالي است که افراد فقيرتر و با تحصيلات کمتر طبيعتاً اين مشکلات را از سنين کمتر تجربه ميکنند. در گذشته، سالمندان اين دوران را با وابستگي بيشتر به خانه و نياز به مراقبت از سوي خانواده ميگذراندند. در طول قرن گذشته با پيرتر شدن جمعيت جهان نگهداري و مراقبت از سالمندان در بعضي کشورهاي در حال توسعه مانند چين به خانه هاي سالمندان يا مراکز ويژه نگهداري از اين افراد سپرده شده است. اين در حالي است که اغلب افراد سالخورده نميخواهند براي دوره هاي طولاني در چنين مراکز و موسساتي زندگي کنند و همچنين هزينه چنين خدماتي بسيار گران است. بنابراين عبارتي که اين روزها در مورد اين موضوع رايج شده «سالمندي در محل» است. ماندن سالمندان در خانه اتفاق خوبي است، اما خطرات و مشکلات خاص خود را هم دارد. حتي اگر خانه يک سالمند مانند قصر باشد، اما اگر او مشکل حفظ تعادل داشته باشد يا فراموش کند که شعله گاز را خاموش کند، اين قصر به يک تله بزرگ مرگ تبديل ميشود. خطر ديگر نگهداري از سالمندان در خانه به شکاف جنسيتي باز ميگردد که در طول دهه هاي اخير ايجاد شده است. مراقبت از اعضاي مسن خانواده يکي از دلايل مهم زنان براي کناره گيري از کارشان است. درست مانند تمايل زنان به ترک کارشان در دهه سوم و چهارم زندگيشان براي تولد و نگهداري از فرزندان، دومين دوره زماني که آنها ترجيح ميدهند کارشان را کنار بگذارند نگهداري از افراد سالخورده خانواده در سنين ميانسالي است. هيچ دليل مشخصي وجود ندارد که چرا مردان نميتوانند چنين مراقبتي را انجام بدهند و زنان حتي گاهي اين کار را تا سال هاي پاياني عمرشان نيز انجام ميدهند.

تکنولوژي تضمين بزرگ و مهمي براي بهبود زندگي سالمندان ايجاد ميکند و اين امکان را به آنها ميدهد تا استقلال خود را حفظ کرده و طول عمر بيشتري داشته باشند. ابزارها و خدمات تکنولوژي ميتوانند به افرادي که از سالمندان مراقب ميکنند نيز کمک کرده و آرامش خاطر بيشتري را به آنها بدهد. اين ابزارها همچنين به سلامت و بهداشت بيشتر سالمندان هم کمک کرده و از صرف هزينه هاي زياد در بيمارستانها يا مراکز نگهداري از آنها، جلوگيري ميکند.

اينترنت اشيا به کمک سالمندان
با ظهور هر تکنولوژي جديدي افراد ناخودآگاه فکر ميکنند که اين فناوري چطور ميتواند به زندگي من سود برساند؟ واقعيت اين است آنهايي که ميتوانند بيشترين استفاده را از اين فناوري هاي جديد ببرند، برعکس در خارج از گود فناوري قرار دارند و کمتر با آن آشنا هستند. در مورد اينترنت اشيا يا Internet of Things هم اين مسئله صادق است؛ فناوري که ميتواند بيش از هر کس براي سالمندان سودمند باشد، کمترين نفوذ را ميان آنها دارد. در جهان به دنبال توسعه بهداشت و سلامت، اميد به زندگي بالا رفته و سالمندي به مسئله مهمي تبديل شده است. مثلاً در انگلستان بيش از 10 ميليون نفر بالاي 65 سال سن دارند. پيشبيني ميشود اين رقم تا دو دهه آينده 50 درصد رشد کند. در نقاط ديگر جهان هم روال مشابهي در جريان است.
جهان در طول سال هاي آينده با جوامع پير شدهاي روبه رو ميشود که شمار افراد مسن در آن بيش از جوان ها و کودکان ميشود. افراد مبتلا به بيماري هاي کهولت سن از جمله زوال عقل و آلزايمر بيشتر ميشوند. اکنون در اروپا تقريباً 7 درصد جمعيت بالاي 65 سال با زوال عقل دست و پنجه نرم ميکنند. نمودار اين بيماري با افزايش سن بالا ميرود و 50 درصد زنان و 30 درصد مردان بالاي 90 سال را در برميگيرد.

ابزارهاي هوشمند براي استقلال
علاوه بر افزايش طول عمر، افزايش فاصله خانواده ها از فرزندانشان مسئله ديگري است که نياز به فناوري هاي جديد براي سالمندان را افزايش داده است. مطالعات اخير نشان داده والدين و فرزندان بيش از هرزمان ديگري با فاصله جغرافيايي بيشتري از هم زندگي ميکنند، در نتيجه اطلاع فرزندان از وضعيت والدينشان هم کمتر شده است. مراکز سلامت تلاش ميکنند با مراقبت بيشتر، اين خلأ را پر کنند اما اين کار هزينه هاي زيادي را به خانواده ها تحميل ميکند. شايد وقت آن رسيده که شيوه هاي مدرنتر به کمک شيوه هاي سنتي مراقبتي بيايند.
شايد براي خيلي از ما آرزو باشد که در خانه خودمان پير شويم و تا جايي که ميشود فعال و مستقل بمانيم. يکي از راه هاي رسيدن به اين خواسته استفاده از تکنولوژي هاي کمکي و ابزارهاي هوشمند آنلاين است. اينترنت اشيا همان چيزي است که در خانه ها رو به رشد است و ميتواند به کمک سال هاي پيري بيايد. اشيا ميتوانند با هم ارتباط برقرار کنند و با نرم افزارهايي که در يک ابر مجازي کار ميکنند در ارتباط باشند. اين ابزار ميتوانند مانند سنسورهايي رفتار کنند که هر آنچه را دور و بر ما اتفاق ميافتد زير نظر دارند و سالمندان با آنها ميتوانند از خودشان مراقبت کنند. اين ابزار ميتوانند اطلاعات را پردازش و متناسب با آن عمل کنند. مثلاً ميتوانند درجه حرارت را کنترل، درها را قفل، پنجره ها را باز و بسته و به افراد يادآوري کنند که داروهايشان را مصرف و تشويقشان کنند که فعال تر باشند و کمي راه بروند.

اطلاعات سالمندان براي اعضاي خانواده
اطلاعاتي که به وسيله اينترنت اشيا در خانه جمعآوري شده ميتواند به اعضاي خانواده هم اطلاعات لازم را بدهد. اگر ميتوانستيم موقتاً فراموش کنيم که سالمنداني که ميخواهيم مراقبشان باشيم انسانند و احساس دارند، اين امکانات جديد کاملاً ايدهآل به نظر ميرسيد. مراقبت از راه دور ميتوانست دقيقاً به ما بگويد چه چيزي در جريان است و چه واکنشي بايد به آن نشان دهيم. اگر جوابتان مثبت است يک لحظه فکر کنيد اگر تحت نظر بوديد چه احساسي داشتيد. چه اين نظارت به نفعتان بود يا نه. هيچکدام از ما بدون حريم خصوصي احساس آرامش نميکنيم. به خصوص در تنهايي و در خانه خودمان. براي همين هر نوع فناوري از قبيل فيلمبرداري در خانه به سرعت از ليست امکانها خارج ميشود.
اين اتفاقات ميتوانند مستقيماً تعقيب شود و فناوري هايي براي مراقبت از آنها وجود دارد. تنها لازم است سنسورهايي در اطراف خانه نصب شده باشد که اين اطلاعات را براي ما ارسال کنند.

خانه هوشمند براي مراقبت
راهحـــل دوم غيـــرمستقيمتر است. بعضي از شرکتها از جمله ســامسونگ و Eurosoft در ساختن فناوري هاي اينترنتي هوشمند براي خانه ها پيشقدم شده اند. فناوري هايي که علاوه بر مراقبت، ميتواند به حرکت ساده تر و استقلال سالمندان در انجام کارهايشان کمک کند. مثلاً يکي از فناوري هايي که براي پله ساخته شده، بالابري است که درباره رفتار عجيب هم قضاوت ميکند و اگر سالمند در مدت زماني بيش از معمول در طبقه بالا باقي بماند واکنش نشان ميدهد و وضعيت را اطلاع ميدهد.
اين تنها اتفاقات غيرمنتظره نيستند که بر نياز سالمندان به فناوري تاکيد ميکنند. حتي انجام دادن دستور پزشک و مصرف به موقع داروها هم ميتواند تحت نظر نرم افزارهاي اينترنتي قرار بگيرد. ابزاري مثل Smart Pack براي مراقبت از اين مسئله طراحي شده است. يک سيستم اينترنتي براي يادآوري قرص ها که ميتوان به آن برنامه داد و براساس برنامه ريزي براي هر شخص، وضعيت مصرف دارو را به بستگان فرد سالمند اطلاع داد.
کنترل سلامت از راه دور يا Telehealth حوزه ديگري است که ابزارهاي هوشمند ميتوانند در آن به ما کمک کنند. ما نه تنها با جمعيتي پيرتر روبه رو هستيم، بلکه با انواع جديدي از بيماري ها نيز درگيريم. با استفاده از کنترل راه دور وزن، فشار خون، ضربان و… مشکلات جسمي بسيار سريعتر خود را نشان ميدهند. بنابراين ترکيبي از فناوري هاي مخصوص مراقبت از سالمندان ميتواند يک سيستم مکمل در کنار نظارت فرزندان ايجاد کند که امنيت سالمندان را ارتقا دهد.

سيستم هايي براي اينترنت اشيا
تا به حال سيستم هاي مختلفي براي ترکيب کردن امکانات و رسيدن به خانه هوشمند طراحي شدهاند. مثلاً سيستم اتوماسيون خانه Belkin WeMo ميتواند همه ابزارهاي هوشمند خانه که اين برند را دارند همزمان کنترل کند، از جمله چراغها، کليدها، سنسورها و ابزارهاي تنظيم دما. ميتوانيد همه اين ابزارها را از طريق مروگر اينترنتي يا اپليکيشن مخصوص تلفن همراه زير نظر بگيريد و مطمئن شويد که در خانه همه چيز مرتب است. هر ابزار WeMo کانال خاص خود را دارد که ميتوانيد آن را به جيميل يا ابزارهاي آنلاين ديگر وصل کنيد تا امکان بيشتري براي کنترل داشته باشيد. اين برند در نظر دارد به ابزارهاي کوچکتري مانند قهوه جوش هوشمند و لوازم آشپزي نيز متصل شود.
يکي از بهترين نمونه هاي موجود از به کارگيري اينترنت اشيا را ميتوان در ترموستات Nest مشاهده کرد. اين ترموستات مرتبط با وايفاي به شما اين امکان را خواهد داد تا از طريق گوشي هوشمند خود به کنترل دماي محيط بپردازيد. اين برنامه به طور هوشمندانه اي ميتواند الگوهاي موردنظر شما را فراگرفته و برنامه اي براي تغيير دما در ساعاتي مشخص ايجاد کند. با استفاده از اين قابليت ميتوانيد در ميزان توان مصرفي صرفه جويي و حتي در صورت فراموشي، از محل کار، سيستم تهويه منزل خود را خاموش کنيد. Nest ميتواند الگوها و عادات شما (مثلاً کم کردن دما هنگام رفتن به تختخواب) را فراگرفته و به طور خودکار در زمان تعيين شده آنها را اعمال کند.
شرکت Smart Things که توسط سامسونگ خريداري شده نيز سنسورهاي مختلفي را براي ايجاد خانه هوشمند در اختيار شما قرار ميدهد. با استفاده از اين سنسورها ميتوانيد متوجه شويد چه شخصي وارد منزل شما شده يا از آن خارج ميشود و حتي در صورت چکه کردن آب نيز گزارشي مربوط به نشتي سيستم آب دريافت کنيد. نام هاي بزرگي مانند سامسونگ، الجي، اپل، گوگل و فيليپس در حال حاضر روي دستگاه هاي متصل به هم کار ميکنند و شرکتهاي کوچک بيشماري نيز به تحقيق در اين زمينه مشغول هستند. براساس تحقيقات انجام شده انتظار ميرود 9/4 ميليارد دستگاه مرتبط با هم در سال جاري مورد استفاده قرار گيرند و اين رقم تا سال 2020 به 25 ميليارد برسد.

دستگاه هاي الکترونيکي در کنار سالمندان
متأسفانه با شلوغي و کلافگي دنياي امروز، سالمندان از حمايت کافي جوانترها برخوردار نيستند و تقريباً خودشان مجبور هستند از پسِ مشکلاتشان بربيايند. به همين دليل، صنايع و فناوري هاي مختلف به دنبال ارائه راه حل هاي نوين هستند تا بتوانند در خدمت سلامت سالمندان باشند و کار مراقبان آنها را هم آسانتر کنند. در ادامه با 6 فناوري نوين براي سالمندان آشنا خواهيم شد.
دستبند Wise Wear: اين دستبند هوشمند يکي از جديدترين فناوريها در بين فناوري هاي پوشيدني براي سالمندان است. اين دستبند، تعداد ضربان قلب، ميزان کالري و الگوي خواب سالمند را پيگيري ميکند. يکي از ويژگي هاي اين دستگاه سيستم ايمني آن است. سالمند با سه بار ضربهزدن روي اين دستبند ميتواند به مخاطبان اضطراري که در حافظه دستگاه وارد شده اند، سيگنال اضطراري بفرستد. مکان دقيق سالمند با GPS مشخص شده است. بهاينترتيب، هرگاه سالمند با مشکلي مواجه شود، فرد موردنظر به کمک او خواهد شتافت. اين دستبند زمان دارو خوردن يا موارد پزشکي ديگر را هم به فرد يادآوري ميکند.
سمعک پيشرفتهReSound: بر اساس گزارش دپارتمان بهداشت و خدمات انساني، تقريباً نيمي از افراد 75 ساله و پيرتر، قدرت شنواييشان را تا حدودي از دست ميدهند. اين فناوري نوين کمکي براي شنوايي، طي20 سال گذشته پيشرفت هاي فراواني داشته است. سمعک پيشرفته ReSound، با تلفن هوشمند آيفون و حتي ساعت اپل از طريق بلوتوث ارتباط برقرار ميکند و فرد سالمند ميتواند بسته به محيطي که در آن است ميزان بلندي صدا را تنظيم کند.
سنسورSilver Mother: از جمله فناوري نوين براي سالمندان اين سنسورها هستند که به طور پيوسته بر زندگي روزمره اين افراد و ايمني و سلامت آنها نظارت ميکنند. اين دستگاه هاي کوچک به وسايل منزل مانند قوطي قرص، يخچال و درها متصل ميشوند. به عنوان مثال، هنگاميکه وعده دارو يادتان ميرود به شما هشدار ميدهد. افراد خانواده ميتوانند از طريق اپليکيشن ها به اين سنسور دسترسي داشته باشند. از آنجاکه اين سنسور تغيير رفتار سالمند را تشخيص ميدهد، ميتواند در مواقع خطر به خانواده هشدار بفرستد.
اپليکيشن Park ‘N’: برخي از سالمندان اتومبيل دارند و بهراحتي ممکن است در پارکينگ ها جاي پارک اتومبيلشان را فراموش کنند. فناوري نوين در اين برنامه به شما کمک ميکند اتومبيلتان را به سرعت پيدا کنيد. البته شايد اين براي جوانترها هم بد نباشد اما در اصل براي سالمندان طراحي شده است. مراقبان هم بابت اينکه سالمندشان در خيابان سرگردان شود، نگراني نخواهند داشت.
يادآور Rosie: اين يک دستيار صوتي است که به طور خاص براي سالمندان طراحي شده است ظاهري شبيه يک ساعت زنگدار دارد که صفحه نمايش ديجيتال بزرگي دارد. تفاوت آن با يادآورهاي ديگر اين است که تمام هشدارها، تاريخ و زمان انجام کارها با صداي کسي که برايتان عزيز است پخش ميشود. حتي ميتوانيد درباره زمان ها و تاريخ هاي مهم از او سؤال کنيد و اگر از قبل چيزي در اين رابطه در حافظه اش ثبت شده باشد به شما پاسخ ميدهد.
Rendever: يکي ديگر از موارد فناوري نوين اين دستگاه است که برپايه واقعيت مجازي است. اين دستگاه مخصوص سالمندان طراحي شده است و به آنها فرصت ميدهد تا بخش هايي از جهان را که ديگر نميتوانند ببينند مشاهده کنند. اين فناوري نوآورانه به سالمندان اجازه ميدهد با محيط هاي جديد ارتباط برقرار کنند و آنها را از انزوا بيرون ميآورد.

ربات هاي پرستار در کنار سالمندان
ژاپني ها از گذشته هاي دور نقش تاثيرگذاري در توسعه صنعت رباتيک در سطح دنيا داشتهاند تا جايي که ژاپن را مهد علم رباتيک ميدانند. محققان ژاپني تاکنون ربات هاي مختلفي را با هدف تسهيل امور زندگي روزمره طراحي کرده اند. اين ربات ها هرکدام کارکردها و ويژگي هاي متفاوتي دارند و امروزه نيز در بسياري از حوزه ها در اين کشور ميتوان ردپايي از ربات ها يافت.
يکي از انواع ربات هايي که در سال هاي اخير از سوي مراکز تحقيقاتي فعال در حوزه رباتيک مورد توجه قرار گرفته رباتهاي انساننماست که بودن آنها در کنار انسان ها ميتواند انجام بسياري از کارها را تسهيل کند. مرکز تحقيقات Riken- SRK در ناگويا اخيراً رباتي موسوم به Robear طراحي کرده است. همانطور که از نام آن پيداست اين ربات از نظر شکل ظاهري شبيه خرس است که با هدف کمک به سالمندان و تسهيل امور روزمره زندگي اين گروه از افراد طراحي و ساخته شده است.
اين ربات به کمک بازوهاي مکانيکي افراد را از روي تختخواب يا صندلي بلند ميکند. وزن Robear حدود 140 کيلوگرم است و ميتواند فردي به وزن 80 کيلوگرم را به راحتي حمل کند. جالب است بدانيد در اين ربات حسگرهايي جاسازي شده که ميتواند با استفاده از آنها وزن فرد را تشخيص دهد و بر اين اساس از مقدار نيروي مناسبي براي بلند کردن اين فرد استفاده کند. اين ربات به واحدهاي فعال کنندهاي مجهز شده است که به ربات اين امکان را ميدهد بتواند به راحتي و با دقت بالايي مفاصل را حرکت دهد. اين ويژگي موجب تسريع فعاليت هاي ربات ميشود. اين ربات با اين هدف به شکل يک خرس طراحي شده که بتواند حس قدرتمندي، تميزي و مهرباني را در افراد القاء کند. به گفته محققان ژاپني خرس حيواني است که به عنوان نماد قدرت و مهرباني شناخته ميشود. آنها معتقدند خرس ها از تميزترين حيوانات هستند و براساس اين ويژگي اين ربات پرستار را از نظر ويژگي هاي چهره به شکل يک خرس طراحي کردهاند.

ربات هايي پيشرفته و هوشمند
اکنون ربات هاي متعددي با هدف کمک به سالمندان و پرستاري از کودکان و بيماران در سطح دنيا مورد توجه قرار گرفته اند، اما تاکنون از هيچ يک از اين ربات ها در مراکز درماني استفاده نشده است. البته انتظار ميرود صنعت رباتيک بتواند بسياري از محدوديت هايي را که در اين زمينه ها وجود دارد از ميان بردارد. محققان اين مرکز تحقيقاتي نيز اميدوارند در آينده اي نزديک بتوان اين ربات را به مرحله تجاري سازي رساند تا در مراکز درماني در سطح گستردهاي براي انجام کارهايي که ميتواند سلامت پرستاران و کادر درماني را در معرض خطر قرار دهد، مورد استفاده قرار گيرد. محققان اميدوارند طراحي و ساخت اين ربات پرستار بتواند نقش مهمي در ارتقاء و پيشرفت خدمات پرستاري داشته باشد. البته آنها قصد دارند با ادامه اين تحقيقات رباتهاي پيشرفته تري را طراحي کنند که از کارايي بيشتري برخوردار باشد و خدمات گسترده تري را نيز در اختيار سالمندان قرار دهد.
در دنياي امروز که در اغلب کشورها جمعيت جوان رو به کاهش و در مقابل جمعيت سالمند در حال افزايش است وجود ربات هايي با اين قابليت در کنار انسانها بيش از پيش مورد توجه است. در بسياري از مراکز درماني پرستاران گاهي مجبورند در طول روز بيش از 40 بار بيماران را جابهجا کنند يا به آنها در بلند شدن از تخت کمک کنند. انجام اين کار با پيامدهاي بسياري مانند کمر دردهاي شديد براي پرستاران وکادر درماني همراه است. اگرچه اين ربات اکنون به عنوان يک طرح تحقيقاتي مطرح است، اما محققان و دانشمنداني که در اين طرح همکاري داشته اند قصد دارند فناوري طراحي و ساخت اين ربات را توسعه دهند، وزن آن را تا حد امکان کاهش دهند و ايمني بيشتري را براي اين ربات در نظر بگيرند تا بتوان با اطمينان بيشتري مراقبت از سالمندان را به آنها واگذار کرد. يکي از اين راهکارها در نظر گرفتن امکاني براي افزايش طول دستهاي اين ربات است که به شما اين اطمينان را ميدهد که اين ربات هرگز با مشکل از دست دادن تعادل مواجه نميشود.
بخش قابل توجهي از جمعيت کشور ژاپن را سالمندان تشکيل ميدهند و از طرفي نرخ تولد در اين کشور بسيار پايين است. بنابراين در ژاپن خلاء بزرگي در زمينه نيروي کار وجود دارد. به همين علت در مراکز درماني براي تأمين نيروي کار مورد نياز براي مراقبت و نگهداري از بيماران و سالمندان محدوديت هاي زيادي وجود دارد، اما ساخت اين ربات به منزله دستيابي به راهکاري براي تأمين نيروي مورد نياز در اين بخشهاست. اين در حالي است که اين ربات براي کار در چنين موسساتي هزينه زيادي از شما طلب نميکند و تنها نياز او تأمين شارژ مورد نياز براي ساعت هاي خدمترساني است.

گجت هاي پوشيدني به کمک سالمندان
محققان موسسه فناوري کارلسروهه آلمان يک دستبند هوشمند توسعه داده اند که ميتواند از افتادن سالمندان در مواقع مختلف جلوگيري کند.
حتي يک بار زمين خوردن هم ميتواند هم از لحاظ جسمي و هم از نظر روحي به طور جدي بر روي يک سالمند تأثير بگذارد. بنابراين بهترين کار ممکن اين است که از وقوع اين اتفاق از همان ابتدا جلوگيري شود. يک حسگر پوشيدني جديد که بر روي مچ دست بسته ميشود و با يک اپليکيشن قابل نظارت است، توسط محققان موسسه فناوري کارلسروهه آلمان (KIT) به همين منظور طراحي و ساخته شده است. خطر سقوط يک سالمند به طور معمول توسط آزمايش هاي انجام شده در بيمارستان هاي سالمندان يا از طريق سابقه زمين خوردن هاي قبلي ارزيابي ميشود. تيم سازنده اين حسگر به رهبري يک مهندس برق به نام تيميسلاو پوزائيک به دنبال ايجاد يک فناوري بود که اجازه ميداد تا ريسک سقوط، ارزيابي شود و بتواند اين ارزيابي را قبل از وقوع آن انجام دهد. نمونه اوليه اين دستگاه با استفاده از حسگرهاي حرکتي، تعداد و نوع قدم برداشتنهاي در حين راه رفتن فرد سالمند، ثبات وي در حال ايستادن و هماهنگي بازوها و پاهاي وي را ارزيابي ميکند. اين دستگاه با استفاده از جيپياس، موقعيت مکاني سالمند را محاسبه ميکند و بدين ترتيب، محيطهاي مختلفي را که فرد سالمند در آن است، ارزيابي ميکند تا وي را از خطرات احتمالي آگاه کند. الگوريتم سفارشي تعبيه شده در اپليکيشن اين دستگاه، به طور متناوب داده هاي آن را تجزيه و تحليل کرده و مشخص ميکند که آيا کاربر در معرض خطر قرار دارد يا خير. در صورت وجود خطر، روشهايي مانند تمرين تعادل، تغيير در داروهاي مصرفي يا به حداقل رساندن خطرات سقوط پيشنهاد ميشود. اين سيستم از طريق يک آزمايش باليني شامل بيماران بيمارستان رابرت بوش در شهر اشتوتگارت آلمان توسعه داده شد و اکنون از طريق همکاري بين موسسه فناوري کارلسروهه و سيستم مراقبت از سلامت بوش در حال تجاريسازي است. اميد است که اين دستگاه در چند سال آتي در دسترس عموم قرار گيرد.

سالمندان و فناوري هاي ديجيتال

لباس يکسره سالمندان
طراحان و مهندسان براي اينکه بهتر بتوانند حالات يک سالمند را درک کنند به فکر طراحي يک لباس هستند. اين لباس يکسره، که تمام بدن را از بالا تا پايين ميپوشاند داراي قسمت هاي لاستيکي و پلاستيکي است که به شخص امکان ميدهد شرايط فيزيکي مختلف و مشکلات سالمندان از قبيل ورم مفاصل، آب مرواريد و فقدان شنوايي را حس کند. پوشيدن اين لباس کمک ميکند تا مسائل و مشکلات افراد به سرعت شناسايي و طرح هاي مورد نظر براي آنها اجرا شود تا نيازهاي سالمندان بهتر تأمين شود.

صفحه کليد مغزي
تحقيقات نشان ميدهد که حدود 53 درصد سالمندان (در کشورهاي توسعه يافته) از اينترنت استفاده کرده يا اينکه براي خود يک ايميل شخصي دارند اما اين افراد براي پاسخ دادن به ايميل هاي خود با مشکلاتي مواجه هستند. به تازگي وسيلهاي براي رفع اين مشکل براي سالمندان طراحي شده که به آن صفحه کليد مغزي ميگويند.
اين صفحه کليد با استفاده از سيستم اسکن MRI حرکت خون در مغز بيماران را بررسي ميکند، در حالي که بيماران به طور ذهني به حل مسائل رياضي ميپردازند يا تصاويري را در ذهن خود تصور ميکنند. هر کدام به يکي از حروف الفباي انگليسي وابسته است به اين ترتيب کاربران با انتخاب فعاليت مغزي مختلف ميتوانند حروف مختلفي را انتخاب کنند.

تلفن همراه مخصوص سالمندان
اين گوشي ها اغلب کليدهاي بزرگي دارند و اعداد و نوشته ها روي نمايشگر آنها بزرگتر از گوشي هاي معمولي است، اين گوشيها 25 ساعت شارژ نگه ميدارد و به افراد سالخورده و کمبينا اجازه ميدهد از امکاناتي چون دسترسي به شبکه هاي اجتماعي و به اشتراک گذاري آنلاين تصاوير برخوردار شوند. اين گوشي دو کليد YESو NO بزرگ دارد و گشتوگذار در منوهاي آن ساده است. کاربران ميتوانند با گرفتن عدد صفر در هر زمان از شبانهروز به يک اپراتور وصل شوند تا مشکلات کاربري خود را حل کنند. به طور کلي يافتن راه حل هاي جديد درباره سالمندان نه تنها به پيشرفت پژوهش هاي فناوري کمک ميکند بلکه ميتواند يک دوران طلايي را براي سالمندان به ارمغان آورد.

ساخت اولين واکر هوشمند براي کمک به سالمندان و معلولين
اختلال شناختي (Cognitive Impairment) به سندرم عملکرد مغز گفته ميشود که با زوال عقل و کاهش حافظه همراه است. برخي از متخصصان اين مرحله را شروع آلزايمر ميدانند. معمولاً سالمنداني که به اين عارضه مبتلا هستند کارهاي روزمره خود را به دشواري انجام ميدهند و همواره نيازمند کمک و کنترل اطرافيان هستند. محققان شرکت زيمنس براي کمک به اين بيماران، يک واکر هوشمند طراحي کرده اند که درصورت استفاده از آن، ديگر نيازي نيست که سالمند به طور مداوم به تابلوهاي اعلانات و موانع موجود در پياده رو و خيابان توجه داشته باشد. واکر هوشمند مجهز به چند حسگر پردازنده است که به طور فعال، محيط را بررسي ميکنند و انواع عوامل خطرزا از قبيل مانع، جوي يا چاله آب و موتورسواران را شناسايي ميکند. بر روي واکر هوشمند يک صفحه نمايش نصب شده است که نقاط امن براي سالمندان را به آنان نمايش ميدهد. واکر هوشمند برمبناي چند دوربين و حسگر و يک سيستم مسيرياب حرف هاي ساخته شده است. دوربين هاي واقع در واکر، يک نقشه سه بعدي از محل سالمند را به او نمايش ميدهند. با استفاده از اين واکر سالمند قادر است بهترين مسير را انتخاب کند. اگر مانعي بر سر راه کاربر وجود داشته باشد، چند چراغ هشدار وجود دارند که سالمند را از خطر آگاه ميکند. دوربينهاي واکر در هرثانيه 3 بار از محيط اطراف عکس ميگيرند تا بهترين مسير را به کاربران نشان دهند. واکر هوشمند توسط يکي سيستم مکاترونيکي هدايت ميشود و در صورت وجود يک مانع يا ماشين، توقف ميکند. مهمترين کاربرد واکر هوشمند، در فرودگاه و مراکز خريد، براي کمک به سالمندان و افزايش توانايي هاي آنان است.

نویسنده

saveadminapp

نظر دهید